Vad är en Alt-text?
I djungeln av saker som man måste veta, uppdatera och hålla kolla på i internet-världen så dyker plötsligt alt-texter upp. Vad är då detta? Och vad spelar det mig för roll?
Alt-text, även kallad alt-tagg och alt-beskrivning, är den text som visas istället för en bild på en hemsida om bilden inte kan laddas på besökarens skärm av någon anledning. Först och främst så hjälper det synskadade att förstå vad bilden innehåller vilket är viktigt ur tillgänglighetsynpunkt. Sen så bidrar alt-texterna även till att du dyker upp bättre i Googles sökningar, då din sida både syns som textträff och bildträff.
Att fylla i en alt-text kan se olika ut beroende på vilket hemsideverktyg du använder. Vi använder WordPress och där ser det till exempel ut såhär:
När du skriver texten, tänk på att du inte behöver skriva “Bild av…” då Google redan identifierat det som en bild, utan skriv endast en kort, koncis beskrivning av vad bilden faktiskt föreställer. Man brukar säga att texten ska vara max 125 tecken. Du kan även använda nyckelord som är relevanta för din hemsida i alt-texten men bara om det känns naturligt. En bra tumregel är att fokusera på att alt-texten är främst till för de som inte kan se bilden.